علی جهان فرشته خوابزده
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۷۲۱۴۶
تیم ملی فوتبال ایران چند روز دیگر باید در مرحله انتخابی جام جهانی به مصاف عراق برود تا تکلیف صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را مشخص کند. ایران در گروه اول انتخابی منطقه آسیا، صدرنشین است و اگر روز هفتم بهمن در دیدار خانگی و در ورزشگاه آزادی از سد عراق عبور کند، میتواند سریعترین صعود به ادوار جام جهانی را به دست بیاورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاید روی کاغذ، با توجه به میزبانی ایران و البته آمادگی ستارههای بیچونوچرای دراگان اسکوچیچ، عراق حریفی چندان جدی برای تیم ملی در این بازی نباشد؛ بهویژه اینکه مهدی طارمی، یکی از ستارههای هجومی تیم ملی نیز دوباره به تیم دعوت شده و بعد از دو بازی غیبت، انگیزه زیادی دارد تا تواناییهایش را به رخ بکشد. البته بهجز مهدی طارمی، بسیاری دیگر از ستارههای ملیپوش فوتبال ایران این روزها آماده هستند و غالبا در ترکیب اصلی تیمهایشان به میدان رفته و مهرههای ارزشمندی محسوب میشوند؛ از علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده درون دروازه تا سردار آزمون و مهدی طارمی، همگی روزهای باثباتی را در ترکیب اصلی تیمهای باشگاهی سپری میکنند.
با وجود این، شاید تنها نگرانی موجود، وضعیت علیرضا جهانبخش، وینگر کارگشای تیم ملی است. علی جهان که در بازیهای اخیر تیم ملی با توجه به نیمکتنشینی احسان حاجصفی تبدیل به کاپیتان اصلی تیم ملی ایران شده، نقش بسزایی در رساندن ایران به صدر جدول گروه داشته است. او گلهای حساسی هم در همین مرحله زده و فوتبال ایران امیدوار است جهانبخش عملکرد ملی خود در بازیهای اخیر را در دو بازی پیشرو نیز تداوم ببخشد. البته تنها موردی که فوتبالیها در ایران زیاد درباره جهانبخش دوست ندارند، وضعیتش در تیم باشگاهی یعنی فاینورد هلند است.
جهانبخش که بهعنوان یک فاتح از لیگ هلند جدا شد و سر از لیگ برتر انگلیس درآورد، در بازگشت مجددش به این لیگ، بازیکنی که همگان از او انتظار داشتهاند، نبوده است. هرچند بازیکن ۲۸ساله تیم ملی ایران در مقطعی اسیر مصدومیت شد و ریتم بازیکردن را از دست داد، ولی به هر حال او آنقدر بازیکن توانمندی نشان داده که هواداران فوتبال فاینورد در کنار علاقهمندان به فوتبال در ایران، توقع داشته باشند علیرضا سرحالتر از چیزی که این روزها نشان میدهد، باشد.
جهانبخش با حضور در آلکمار هلند و کسب عنوان آقای گلی لیگ، نامی برای خودش در فوتبال سطح اول اروپا دستو پا کرد. او بعد از درخشش و کسب عنوان آقای گلی، به باشگاه برایتون در لیگ برتر انگلیس منتقل شد تا برای خودش یکی، دو رکورد منحصربهفرد به جا بگذارد. علیرضا در آن برهه، با ۱۷ میلیون پوند، تبدیل شد به گرانقیمتترین بازیکن تاریخ باشگاه برایتون. با وجود گذشت نزدیک به چهار سال از آن اتفاق، علیرضا حتی این روزها نیز دومین بازیکن گرانقیمت باشگاه برایتون در انگلیس محسوب میشود و پشت سر یک خرید ۲۰ میلیون پوندی قرار گرفته است.
حضور جهانبخش در برایتون، آنطورکه باید خوب پیش نرفت. تعویض کادر فنی، عدم سازگاری سریع با لیگ جزیره، مصدومیت و در نهایت کجسلیقگی سرمربی جدید برایتون در استفاده از جهانبخش باعث شد تا این انتقال آنطورکه باید و شاید در فوتبال انگلیس به چشم نیاید. علیرضا بعد از چند فصل حضور در برایتون و پیبردن به اینکه حتی اگر از تمامی بازیکنان این تیم هم یک سر و گردن بالاتر باشد باز در تفکرات سرمربی این تیم جایی ندارد، تصمیم به جدایی گرفت. او این بار هلند را برگزید؛ لیگی که از آن متولد شده بود؛ به امید اینکه تولدی دوباره را تجربه کند.
بازگشت علیرضا به فوتبال هلند و باشگاه فاینورد، موج رضایت را در بین هواداران این باشگاه پرهوادار به وجود آورد؛ بهویژه اینکه این ستاره ایرانی در رقابتهای اروپایی هم برای این تیم درخشید و حسابی دلبری کرد. با این حال، در چشمبههمزدنی روزهای خوب علیرضا به پایان رسید. او که تبدیل به یکی از چهرههای اصلی خط حمله فاینورد شده بود، در نیمفصل اصلا حال و روز خوشی را در لیگ سپری نکرد. این ناخوشی تاکنون هم ادامه دارد و بعد از نزدیک به ۱۹ هفته که از لیگ هلند سپری میشود، علی جهان فقط یک گل و دو پاس گل در کارنامه دارد.
مشخصا خود این بازیکن هم نباید از چنین آماری رضایت داشته باشد. جهانبخش در این فصل دو بازی را از دست داده که یکی به دلیل مصدومیت بوده و دیگری هم نیمکتنشینی؛ ولی در سایر بازیها به میدان فرستاده شده، حتی اگر شده برای یک دقیقه. شاید همینطورکه مربی فاینورد میگوید، علی جهان ریتم بازی را از دست داده و نیاز به زمان دارد تا دوباره به آمادگی ابتدای فصل برسد؛ اما دغدغه جهانبخش و هوادارانش اتفاقا همین «زمان» است. او درست در روزهایی که باید آمادهتر از هر زمان دیگری باشد و یکی از آمادهترین بازیکنان ایران و فاینورد در آستانه جام جهانی، مانند فرشتهای که سقوط کرده، انرژیاش تحلیل رفته و کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.
از ۱۷ باری که جهانبخش در این فصل در لیگ در ترکیب اصلی فاینورد قرار گرفته، ۱۱ بازی را در ترکیب اصلی بوده و شش بازی دیگر را بهعنوان بازیکن ذخیره به زمین فرستاده شده است. یک بار هم که کلا روی نیمکت نشسته و بازی نکرده است. نتیجه شده آنکه او در این فصل زیر هزار دقیقه (۹۸۷ دقیقه) برای فاینورد در لیگ به میدان رفته و تازه دوباره یکی، دو بازی است که بهعنوان بازیکن اصلی در ترکیب قرار میگیرد. آخرین بازی او برای فاینورد برابر ویتسه بود که با شکست یک بر صفر تیمش همراه شد و جهانبخش ۷۶ دقیقه، یک دقیقه بیشتر از بازی قبلی، در ترکیب فاینورد به میدان رفت. البته همان بازی آخر نیز سرمربی فاینورد نشان داد از علیرضا جهانبخش چندان راضی نیست؛ نه اینکه بازی علیرضا را قبول نداشته باشد یا او را بازیکنی ضعیف بداند، بلکه مربی فاینورد هم مثل بسیاری دیگر از علاقهمندان به فوتبال در ایران، منتظر درخشش همان علیرضای قدیمی است تا دوباره هر بار کار گره خورد، با خوشذوقیاش گره کور بازی را باز کند و ناجی یا فرشته تیم شود. شاید بازگشت به ترکیب تیم ملی ایران در بازیهای بهمنماه و بستن دوباره بازوبند کاپیتانی، فرشته خفته درون جهانبخش را بیدار کند و به او بالی دوباره برای پریدن در آسمان فوتبال حرفهای دهد.
منبع: فرارو
کلیدواژه: علیرضا جهانبخش فاینورد ترکیب اصلی جام جهانی علی جهان دو بازی تیم ملی بازی ها روز ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۲۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهمترین هدفم در بازی سازی بالا بردن نام ایران در سراسر جهان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها گوشیهای هوشمند به یار و همراه همیشگی بزرگ و کوچک تبدیل شده و هرکسی در گوشه و کنار و موقع فراغت مشغول بالا و پایین کردن صفحه گوشی و بازی کردن با آن است. خوشبختانه در سالهای اخیر بازیهای موبایلی جای خود را در میان مردم باز کرده و استقبال خوبی از آنها صورت گرفته؛ چرا که مطابق با ذائقه مردم طراحی و ارائه شدهاند. یکی از این بازیها «امپراتورهای قلابی»است که به عنوان بهترین بازی موبایل و تبلت در فستیوال «گیم کانکشن ۲۰۲۴ آمریکا» شناخته و کاندید دریافت جایزه در بخش «بازی سال منا» شده است. به همین دلیل به سراغ مهرداد رضایی سازنده این بازی رفتیم و با وی به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید:
آنا: لطفا درباره بازی «امپراتورهای قلابی» توضیح دهید.
رضایی: نخستین و اصلیترین من بازی «آناهیتا» بود که در سال ۱۳۹۷ ساخته شد و در جشنواره بازیهای رایانهای در ۲بخش بهترین داستان و بهترین بازی ماجرایی نامزد شد. بعد از آن، بازی ماجرایی محض و کمدی «فقط چپ را بگیر» یا (Just take your left) را ساختیم. و در نهایت مهمترین و موفق بازی که توانستیم بسازیم «امپراتورهای قلابی» است که بالای ۵ شخصیت دارد که گیمر مدام بین آنها سوییچ میکند. هر کدام از این کاراکترها در دنیای خود فکر میکنند که خیلی زرنگ هستند و چون داخل یک آپارتمان زندگی میکنند مدام مزاحم هم میشوند به نوعی فکر میکنند قدرت برترند اما در اصل همه آنها پوشالی و توهمزده هستند.
هم بازی کنید و هم انیمیشن ببنید
آنا: وجه تمایز این بازی با دیگر بازیها چیست؟
رضایی: وجه تمایز این بازی با سایر بازیها این است که هم میتوانید بازی کنید و هم انیمیشن ببینید و داستان را به صورت بازی جلو ببرید. در یکی از فستیوالها یکی از منتقدان ژاپنی گفته بود ما برای نخستین بار شاهد بازیی هستیم که صرفا بازی نیست و کارتون است و با نداشتن محدودیت سنی همه میتوانند از آن لذت ببرند. این بازی در فستیوال «گیم کانکشن۲۰۲۴امریکا» برنده جایزه بهترین بازی موبایل و تبلت و در «منا گیم آوارد» در بخش بهترین بازی سال نامزد دریافت جایزه شد. گفتنی است این دوره رقابتهای در فستیوال منا با حضور بازیهای مطرح از کشورهای آمریکایی و اروپایی برگزار شد.
آنا: این بازی چقدر در بین گیمرها طرفدار دارد؟
رضایی: این نوع بازیهای ماجرایی چون نیاز به فکر کردن دارد،مخاطبهای خاص خودش را دارد. این بازی در کافه بازار امتیاز کامل را گرفته و در سایت گیم خارجی روی سایت itch.io فروش خوبی داشته است، اما واقعیت این است که مخاطبان زیادی ندارد، کسی که با موبایل بازی میکند دوست دارد یک بازی را بهسرعت تمام کند و جایی را منفجر کند یا کارهایی از این دست انجام دهد و سرگرم شود. درحالیکه بازیها ماجرایی، فکری هستند و عموم گیمرها علاقه چندانی به آن نشان نمیدهند.
مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان
آنا: هدف شما از بازیسازی چیست؟
رضایی: متاسفانه یا خوشبختانه در این صنعت به دنبال پول نیستم و برای دل خودم بازی میسازم. بنابراین در درجه اول بازی میسازم که خودم راضی شوم و بیشتر به دنبال کشف دنیاهای جدید ذهنم هستم نه تکرار بازیهای ساخته شده در دنیا، بلکه فکرهای خودم را خیلی بیشتر دوست دارم حتی اگر برایش مخاطب هم پیدا نشود؛ چون مخاطب بازیهایم باید اهل فکر کردن باشند. در درجه بعد مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان تمام دغدغه من است. اسم ایران در تمام بازیها ثبت شود و امضای کار باشد. در بازی بعدی که قرار است ارائه شود و سناریوی آن تقریبا به طور کامل نمادهای ایرانی استفاده شده که می توانیم درگفتوگویی مفصل به جزئیات آن بپردازیم. خوشبختانه تجهیزات لازم در کشور وجود دارد که بتوانیم این صنعت را توسعه و گسترش دهیم و نیاز به مهاجرت نباشد.
آنا: در حال حاضر ایران در صنعت بازیسازی چه جایگاهی دارد؟
رضایی: با توجه به اینکه من گیمر بازیهای موبایلی نیستم، اما وضعیت بازیهای موبایلی در ایران خوب است و بازیهای کارتی، پازل و فکری به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و رشد خوبی داشته. خوشبختانه بازی سازهای ایرانی در عین حال که شرکتهای بزرگی نیستند و حمایتهای چندانی نداشتند اما بازیهای خوبی ارائه کردند.
ورزشکاران در اولویت هستند تا هنرمندان
آنا: با چه چالشهایی در این زمینه مواجه هستید و چه انتظاری از متولیان دارید؟
رضایی: چالش شخصی من پیادهسازی افکارم در جهت طراحی و ارائه بازیهای جدید است؛ اما چالش دیگر این است که از نهادهای متولی انتظار دارم که بازیسازان را همچون ورزشکاران مورد توجه قراردهند، هنرمندان واقعا مهجور واقع شدهاند. این حمایتها هم لزوماً مادی نیست. شما ببینید وقتی یک کشتیگیر قهرمان میشود چقدر در رسانهها مطرح میشود. درحالیکه یک بازیساز در رسانهها دیده نمیشود. اگر تبلیغات و حمایتهای کافی صورت بگیرد ما میتوانیم بازیها را با قیمتهای بهتر و با تعداد بیشتری به فروش برسانیم؛ زیرا انیمیشن هزینهبراست و نیازمند تأمین مالی است.
اگر بخواهیم انیمیشنها را ارتقاء دهیم نیازمند حمایتهای بیشتری هستیم از سوی دیگر ما برای بازیسازی در کشور تهیه کننده کم داریم؛ زیرا ترجیح میدهند فیلم بسازند که خروجی خوبی از لحاظ مالی داشته باشد. ساخت انیمیشن دو سال زمان میبرد و معلوم نیست در آخر فروش خوبی داشته باشد یا خیر؟ پس حق دارند محتاطانه عمل کنند و پول را جایی سرمایه گذاری کنند که خروجی بهتری داشته باشد.
دیسکورد فضایی برای تبادل نظر بازی سازان/ علت از دسترس خارج شدن آن چیست؟
مسئله دیگر از دسترس خارج شدن سایت «دیسکورد» است این شبکه گیم شبکه بسیار خوبی جهت تبادل نظر بین بازی سازان در سراسر جهان بود که در آن بازی سازان مطرح دنیا به صورت برخط و آنی پاسخ سوال افراد را می دادند که خود این موضوع به رشد بازی سازان داخلی کمک بزرگی میکرد. به نظر من بهتر است در این زمینه تجدید نظری صورت بگیرد.
انتهای پیام/